Vi lever i usikre tider, hvor cyberkriminalitet bliver mere og mere udbredt. Derfor tager vi sikkerheden på Autismeshoppen.dk seriøst. Vi har sørget for 3 aktive og uafhængige af hinanden beskyttelseslag, som gør det yderst svært for hackere at bryde ind. Først og fremmest har vi stabile servere, der godt kan klare de fleste DDoS angreb. Der har nemlig været en hel del af dem de seneste år, men ingen af dem har haft succes med at afbryde servicen og påvirke tilgængeligheden af shoppen.
Desuden har vores servere og selve shoppen to uafhængige af hinanden firewalls og malware beskyttelse. Det betyder at vi identificerer og neutraliserer både angreb, som søger efter svagheder i systemet, brute force angreb, samt angreb, som er målrettet specifikke nøglesider (login, kasse, mm.).
For at gøre det så godt som umuligt for hackere at overtage kontrol over shoppen, skal alle systembrugere fra dem med skriverettigheder til administratorer benytte 2FA, hvilket i praksis betyder at man skal logge ind både på computeren og på sin mobil for at få adgang til shoppen.
Sidst men ikke mindst sidder et eksperthold klar til at rykke med det samme, skulle det usandsynlige ske og vi bliver påvirket af et angreb.
For dig betyder alt dette at dine data og dine transaktioner er godt beskyttede.
Miljø og klima
Miljø og klima er det vigtigste spørgsmål, som vores generation skal finde svar og løsninger på. Det er vi helt klar over på Autismeshoppen.dk og vi tager gerne vores del af ansvaret, så meget som det er muligt. Da man ofte spørger sig, om det er miljø- eller klimarigtigt at shoppe online, vil vi prøve at fortælle, hvad det rent faktisk betyder for klimaet at handle hos os.
Autismeshoppen.dk ligger på servere, hvor vores serverleverandør sørger for at neutralisere det meste af deres CO2-aftryk via deres partnerskab med Carbonfund.org og ved at involvere sig i forskellige initiativer, såsom at plante træer, spare på vand og el, samt sende gammelt udstyr til genbrug.
Selve shoppen er kun en online butik, hvilket betyder at vi sparer el, varme og vand, som normalt benyttes til at opvarme, belyse og betjene en butik. Det, at shoppen kun er online, betyder, at vi kun kan nøjes med lagerfaciliteter, som fysiske butikker typisk har oveni deres butikslokaler. På den måde kan vi begrænse vores forbrug så meget, at vores elregning for f.eks. marts 2023 lød på 71 kr., mens vores varmeregning for hele 2022 lød på ca. 2500 kr. Det betyder selvfølgelig ikke bare at vi kan tilbyde dig bedre priser. Det betyder også at vi belaster klimaet så lidt som overhovedet muligt og meget mindre end den gennemsnitlige fysiske butik.
Vores virksomhed har derudover kun et enkelt transportmiddel tilgængelig – en ladcykel, som vi benytter til vare- og personaletransport. Det betyder ingen biler og intet brændstof internt i virksomheden.
Vores varekæder fører til både Europa og Kina, så vi skal ikke lade som om vi ikke er en del af problemet – på niveau med enhver anden butik i Danmark, som tilbyder internationale brands og varer. Men vi forsøger at optimere leverancerne, så vi f.eks. kun behøver arrangere leverancer fra Kina en gang om året, samt udvider samarbejdet med danske og europæiske producenter og leverandører. Ved at benytte leverandører bliver varerne en anelse dyrere, men leverancerne fra Asien til Europa er så store, at det er muligt at optimere transport og dermed CO2 udledning på et helt andet niveau.
Når varerne ankommer til lageret, bliver de sorteret og kasserne, de er leveret i, bliver vurderet. Vi genanvender gerne alle kasser og alt kassefyld, som er i tilstrækkelig god stand til at beskytte dine varer ordentlig. Alle kasser, som er ødelagt ved leveringen, samt plastfolie sendes til genbrug. Emballagen, som vi bruger til at pakke ordrer, er 90% pap og papir. Enkelte forsendelser sendes i plastikposer, da vi endnu ikke har fundet passende papirposer i en stor størrelse. Dette er et fald i plastforbruget med over 90% siden virksomhedens opstart, hvor de fleste ordrer blev pakket ind i plastikforsendelsesposer.
For at minimere vores klima- og miljøaftryk arbejder vi også ud fra et mål om kun at smide ud produkter, som på ingen måde kan bruges af nogen. Produkter med ødelagt emballage sælges enten med en advarsel eller til nedsat pris, alt afhængig af situationen, mens varer med “kosmetiske” skader eller mindre defekter sælges som 2.sorterings varer med klar beskrivelse af defekten. Visse produkter med mere omfattende fejl, som dog stadig kan bruges, gives endda gratis. Disse kampagner omfatter forskellige varer og fortsætter indtil varen haves. Indtil videre har vi haft lignende tilbud på bl.a. kugledyner/tyngdedyner, tyngdebamsen Thor, den meget populære plasma kugle, samt magnetiske tegnetavler. Vores virksomhed oplever en usædvanlig lav niveau af retursager, hvor varerne har været pakket ud eller brugt. I øjeblikket ligger det gennemsnitlige procent af sådanne retursager på 0%. Vi er dog forberedt på at facilitere salg af sådanne varer som brugte varer lynhurtigt, når det bliver relevant.
Når du bestiller hos os, sender vi din ordre med GLS eller PostNord. GLS arbejder med både minimering af deres CO2-udledning og CO2 kompensation for de emissioner, som endnu ikke er elimineret. GLS har en ambition om at være 100% CO2 neutral inden år 2045, mens halvdelen af deres bilpark skal være nul- eller lavemissionsbiler inden år 2030. PostNord arbejder ligeledes med en bæredygtighedsplan, som betyder at leveringen af pakker skal være fossilfri inden år 2030, mens CO2-emissionerne inden udgangen af 2025 skal reduceres med 40% sammenlignet med 2020. Selvfølgelig kan du også selv hjælpe med at nedbringe CO2-emissionerne allerede nu ved at bestille levering til pakkeshop i stedet for levering til døren, samt overveje rigtig godt dit behov og evt. få fat i vores kundeservice inden bestilling. På den måde undgår du unødvendig belastning af miljøet, som den ekstra varetransport ved fortrydelse eller ombytning forårsager. Køber du gaver, tal også gerne med modtageren om gaven, så du lykkes med at købe noget, som de gerne vil have – og derved undgå retur eller ombytning.
Ansvar
Vi hos Autismeshoppen ved at vi også har et socialt ansvar. Vi har derfor, på trods af vores beskedne størrelse, prøvet at gøre vores for en bedre verden. Vi har bl.a. støttet Julemærkefonden ved at indbetale 30 øre for hver forsendelse vi sendte i perioden september-december i 2020, samt i 2021. Desuden har vi doneret 3 kasser med varer til familier med begrænsede midler i 2021, samt leveret en palle med varer til Mødrehjælpen i november 2022.
Vores donation til Mødrehjælpen inspirerede os til at gøre denne type donationer til en årlig tradition, hvor vi udvælger en organisation og donerer en række varer – og hvor vi ved at der står nogle kompetente mennesker, der er gode til at uddele til de helt rigtige.
Vi ved, at vi vil kunne gøre mere, når virksomheden bliver større og vi tror på at vores vækst snart vil tillade os at føre ambitionerne ud i livet.
Derfor siger vi TAK, fordi du valgte at handle hos os – din ordre tager os et skridt nærmere en fremtid, hvor vi kan gøre mere for dem, der er dårligere stillet.