Udviklingslegetøj er et koncept, der bygger på brugen af forskelligt lejetøj i terapeut- eller træningsmæssig kontekst med det formål at udvikle specifikke færdigheder eller kompetencer.
Børn med autisme kan desværre ofte være udfordret på mange måder, både psykisk og fysisk. Det kræver, at man er særligt opmærksom på de specifikke udfordringer det enkelte barn har og arbejder målrettet på at afhjælpe barnet i dets udvikling.
Brugen af udviklingslegetøj gør det sjovere og mere motiverende for barnet at gøre en indsats for at lære nye færdigheder. Autister kan nemlig være meget passive og tøve med at afprøve nye ting, især hvis de ikke har en grund til at gøre det. Ved at bruge udviklingslegetøj kan barnet nemmere finde meningen med legen, da udviklingslegetøjet tiltaler barnet på en helt særlig måde – ved at introducere det for noget kendt, som fører til noget ukendt; ved at stimulere sanserne eller fange opmærksomheden med interaktive elementer, såsom lyd, lys eller bevægelse ved tryk eller anden interaktion. På den måde er det nemmere og sjovere for barnet at blive involveret i legen og derved udvikle nye evner og lære nye ting.
Udviklingslegetøj til børn med autisme kan bruges til at styrke deres interaktion, opmærksomhed, koordination, sociale evner, finmotorik, mm. Selvom det aldrig kan stå alene, er udviklingslegetøjet til børn med autisme en vigtig del af den daglige træning i f.eks. specialbørnehaven og af hyggen i hjemmet.